Kaksplus.fi

perjantai 11. joulukuuta 2015

9.-10.12. bussimatka Tallinnaan

Tuossa aikaisemmin syksyllä selailin Uusi Pori -lehteä (ilmaisjakelu) ja bongasin Matkapoikien mainoksen bussimatkasta Tallinnaan. Meidän piti pari vuotta sitten lähteä, mutta pojat sairastuivat ja jouduimme perumaan matkan (saimme onneksi rahaa takaisin ja saimme kaiken varausmaksua lukuunottamatta takaisin). Suurin kiitos matkasta kuuluu vanhemmilleni, jotka mahdollistivat matkan!

Lähdimme keskiviikkoiltana Porista Helsinkiin. Tallinnaan (ja takaisin) matkustimme Viking xprsillä ja eipä ole aiemmin laivalla ollessa niin keinuttanut kuin tällä reissulla. A:lla ei tuntunut missään mutta itse melkein voin pahoin. Menomatkalla meillä oli hytti.

Heräsimme kuudelta ja aloimme valmistautua. Nousimme maihin ennen seitsemää ja bussi lähti 7:20 satamasta kohti aamupalapaikkaa.

Aamupalapaikka Kochi Aidad

Saavuimme aamupalapaikkaan ensimmäisinä ja pääsimme heti keräämään annoksia. Ei mennyt kauaa kun paikka alkoi täyttyä ja jono kävi pitkäksi.
Tarjolla oli perinteinen aamupala leivänpäällisineen, karjalanpiirakoineen ja puuroineen. Pekonia oli pakko satsata. Kahvikin oli todella hyvä. Ei kitkerää tai seisonutta. Suosittelen lämmöllä jos Tallinnaan tulette niin, että olette aamulla maissa.

Rocca Al Mare

Rocca al mare on iso kauppakeskus, jossa on myös meille tuttu Prisma. Liikkeitä oli laidasta laitaan niinkuin kauppakeskuksissa yleensäkin. Me ihastelimme sisustusliikkeiden joulutuotteita, jotain myös tarttui mukaan. Vaateliikkeistä käytiin niissä mitä ei löydy Suomesta. Jotkut tuotteet olivat halvempia kuin Suomessa mutta aikalailla samaa hintahaitaria oli.

Joulutori

Kauppakeskuksesta jatkettiin matkaa takaisin päin. Meidät joulutorille vanhaan kaupunkiin menijät jätettiin Viru-hotellille ja muut jatkoivat matkaa SuperAlkoon. Yllätyinkin kun matkan mainoksesta poiketen tuntui, että pääpiste suurimmalla osalla oli alkoholi. Mutta toisaalta tässä kai tiivistyy stereotypia suomalaisista matkailijoista. Me oltiin porukan nuorimpiakin. No mutta, lähdetäänpäs joulutorille. Suunnistettiin Viru-hotellilta vanhaan kaupunkiin ja kierreltiin hetki kunnes alettiin etsiä ruokapaikkaa. Nimenomaan etsittiin kunnes sain puhelimen pelaamaan ja löysin osoitteen, ihan lähellähän se oli mutta viime Tallinnan reissusta on jo pitkä aika.
Olimme jo maissa päättäneet (tai minä vähän niinkuin kerroin, että Tiia suositteli ja haluaisin mennä), että menemme syömään ravintolaan nimeltä Vanaema juures. Kuvista ja netissä näkyvästä ruokalistasta sai jo vaikutelman lämminhenkisestä pienestä ravintolasta. Vaikutelma oli oikea ja kaiken kruunasi mitä lämpimin vastaanotto ja palvelu. Ruokakin oli erittäin maittavaa ja herkullista. Yksinkertaisen hyvää ruokaa, ja millä hinnalla! Pääruoat siinä 8 -16 euroa, viini (16cl) ja olut (0,5) 3 euroa, jälkiruoat 3,50-4,50 euroa. Itse söin paistettua lohta ja jälkiruoaksi paistettua raparperia murun, mustikoiden ja jäätelön kera. A söi oluista hirvihöystöä ja jälkiruoaksi kirjava koira-nimisen annoksen. Voin suositella lämpimästi, jos matkustatte Tallinnaan ja mietitte missä ruokailisitte!
Söimme rauhassa ja kun olimme valmiita, kiertelimme vielä vanhaa kaupunkia. Joulumusiikkia ja jouluisia kojuja, aika ihanaa ja joulumieltä lähti mukaan kyllä. Lumi olisi ollut kyllä ihana lisä, mutta tunnelmaa löytyi ilmankin.

Takaisin laivaan lähdettiin 16:30 ja laiva lähti 17:50. Tax-free oli jo auki laivaan astuessa, joten tehtiin heti vielä tuliaisostokset ja etsittiin sopiva paikka istua se kaksi ja puolituntinen. Järkyttäväst keinunnasta huolimatta, matka meni ihan hyvin. Maissa odotimme bussiamme laivasta ja tuuli oli kyllä kamalan kova Helsingissäkin. Bussiin päästyämme jäi yksi matkalainen uupumaan. A:n kanssa katseltiin ambulanssia, joka oli saapunut terminaalin eteen ja jonne kärrättiin joku pyörätuolissa. Totesin A:lle, että se oli ihan varmaan se puuttuva henkilö. Ja niinhän se oli kun matkanjohtaja kävi kysymässä. Mies jäi sinne ja matka kotiin alkoi. Porissa oltiin takaisin yhden jälkeen yöllä ja kotona puoli kahden jälkeen. Uni tuli ja melkein heti kun pään tyynyyn painoi.
Matkasta jäi hyvä ja jouluinen mieli!

Nyt pojat ovat jo kotona ja arki voi alkaa, kun A menee viikonlopuksi töihin. Itsellä flunssainen olo, ei ihme kun Onnikin sai alkuviikosta ab-kuurin korvatulehdukseen ja oli sitä ennen räkäinen muutaman päivän.  Ja olipa matkallakin jokunen niiskuttaja mukana. Einollakin kuuluu olevan ääni käheä ja kurkku on kuulemma kipeä.

Mukavaa viikonloppua ja kurkatkaa muuten Kaksplus-bloggaajien jouluiset vinkit täältä